Didactisch handelen
De docent maakt in onderwijssituaties die daarvoor geschikt zijn weloverwogen en doelmatig gebruik van ICT. Hierbij legt de docent verbinding tussen leerdoelen, didactische werkvormen en de inzet van ICT. De docent maakt keuzes ten aanzien van het type leerpraktijk, didactische strategie en de inrichting van de (digitale-) leeromgeving.
Dit didactisch handelen word expliciet aangetoond op de pagina uitvoering.
Indicator | Subindicatoren | Suggesties |
---|---|---|
Het maken van didactische keuzes | De docent toont aan dat bij het ontwerpen van leerpraktijken met inzet van ICT leerdoelen, leerproces en toetsing op elkaar zijn afgestemd. | Via een lesformulier laat je zien hoe je ICT inzet en geef je aan op welke manier ICT bijdraagt aan het behalen van de lesdoelen. Je gebruikt het Wheel of Pedagogy om een ICT tool te vinden bij werkvormen. Of je gebruikt het TPACK model om ICT op een zinvolle en doordachte manier te implementeren in jouw onderwijs. |
De docent toont aan een relevante, rijke en effectieve leeromgeving te kunnen inrichten met ICT. | Je laat zien hoe je je eigen onderwijs organiseert met de inzet van een ELO. | |
De docent toont aan individuele leerprocessen en samenwerkend leren te kunnen aansturen en begeleiden met een effectieve inzet van ICT. | Je laat zien via digitale tools hoe je leerlingen ondersteunt in het individueel werken Je laat zien hoe je leerlingen laat samenwerken in een Wiki of website. | |
ICT organiseren in de (digitale) leeromgeving | De docent toont aan dat hij de benodigde faciliteiten, hard- en software kan organiseren. | Voor aanvang van het beoordelingsgesprek sluit je zelf de benodigde hardware aan. Tijdens je presentatie werken alle links. |
De docent toont aan dat hij de schoolregels ten aanzien van ICT toepast en in staat is deze te vertalen binnen zijn onderwijscontext. | Je hebt een eigen mening over de inzet van de mobile telefoon in het onderwijs en je kunt deze mening funderen. | |
De docent toont aan dat hij ICT betekenisvol en efficiënt kan inzetten rekening houdend met de grootte en de diversiteit van een groep leerlingen. | Je laat een webquest zien waar je leerlingen zelfstandig mee aan de slag kunnen Je laat zien hoe je een digibord zinvol inzet. Je geeft een voorbeeld van het principe van ‘Flipping the Classroom’ | |
Arrangeren van digitaal leermateriaal | De docent toont aan dat hij gebruik maakt van diverse vindplaatsen van digitaal leermateriaal en in staat is daaruit ander leermateriaal te arrangeren. | Je hebt een eigen arrangement gemaakt m.b.v. van digitaal leermateriaal van Wikiwijs. Klik hier voor een voorbeeld arrangement Wikiwijs, of op de afbeelding voor een voorbeeld arrangement gemaakt met Thinglink. |
De docent toont aan dat hij digitaal leermateriaal kan aanpassen aan de kenmerken van de lerenden, waarbij rekening wordt gehouden met verschillen in niveau, interesse, tempo en wijze van leren. | Je laat zien hoe je m.b.v. ICT differentieert Je laat zien hoe je principes van games gebruikt in het ontwerpen van leerpraktijk | |
De docent toont aan dat hij in staat is om digitaal leermateriaal aan te passen rekening houdend met beeldschermdidactiek. | Je kunt aan de hand van een voorbeeld aangeven wat verstaan wordt onder beeldscherm didactiek | |
Kennisoverdracht | De docent toont aan dat hij de actieve kennisconstructie van zijn leerlingen bevordert met behulp van ICT. | Ik laat zien hoe ik leerlingen laat werken met een online mindmap, een wiki of een serious game. |
De docent toont aan dat hij het leren leren van zijn leerlingen ondersteunt en bevordert met behulp van ICT. | Ik laat zien dat mijn leerlingen een digitaal portfolio maken | |
De docent toont aan dat hij de synchrone- en asynchrone samenwerking en communicatie tussen leerlingen en docent op een gepaste manier faciliteert door gebruik te maken van ICT. | Ik laat zien dat mijn leerlingen via b.v. Google docs of een wiki samenwerken. Ik laat zien hoe ik online feedback geef in b.v. Google docs of via myschoolsnetwork.com. | |
Beoordelen van leerprestaties en evalueren van onderwijs | De docent toont aan dat hij het leerproces van leerlingen zichtbaar kan maken en kan volgen door middel van diverse vormen van digitale toetsing en evaluatie. | Ik kan een digitale toets maken via b.v. Wintoets, een elo of Socrative. Ik kan motiveren of ik de toets formatief of summatief inzet. Ik laat zien dat ik m.b.v. de toetsdata inzicht heb in de sterke en zwakke punten van mijn leerlingen. |
De docent toont aan dat hij een digitale toets kan maken die transparant is op validiteit en betrouwbaarheid. | Ik gebruik in mijn digitale toets verschillende vraagtypes Ik kan aangeven voor mijn vak wat wel en wat minder geschikt is voor digitale toetsing | |
De docent toont aan dat hij een digitale toets kan organiseren. | Ik laat resultaten van een door mij afgenomen toets zien d.m.v. een screenshot of spreadsheet. |