Digitale Media- & Informatiegeletterdheid
Wij leven in een maatschappij waar technologie, en met name de ontwikkeling van het internet en sociale media, de wijze waarop wij met informatie omgaan, leren en samenwerken fundamenteel verandert.
Voor het onderwijs ligt de taak om leerlingen hierop voor te bereiden.De docent is hierin rolmodel en begeleidt zijn leerlingen in het opdoen van kennis en vaardigheden om op een veilige manier gebruik te maken van de verworvenheden van het internet en om deze effectief in te zetten voor het eigen leren van de leerling.
De docent is mediawijs en informatievaardig en beschikt over vaardigheden op het terrein van digitaal kennismanagement. De docent begeleidt leerlingen in het adequaat gebruik maken van digitale bronnen en communicatie.
Deze Digitale Media- & Informatiegeletterdheid worden expliciet aangetoond op de pagina uitvoering.
Indicator | Subindicatoren | Suggesties |
---|---|---|
Informatievaardigheden | De docent toont aan dat hij adequaat gebruik kan maken van zoekmachines en databases om zo digitaal (leer-) materiaal te ontsluiten. | Ik kan een scala aan geavanceerde moderne online zoekmethodes toepassen. Ik kan werken met diverse wetenschappelijke databases (Google Scholar, Wolfram alpha, Science Direct) Ik kan aan de hand van een opdracht, lesplan of website laten zien hoe ik leerlingen leer online te zoeken. Maak gebruik van het platform Informatievaardigheden van de mediatheek! |
De docent toont aan dat hij sites kan beoordelen op betrouwbaarheid en authenticiteit en dat hij het belang hiervan kan overbrengen op zijn leerlingen. | Geef een voorbeeld van een instrument waarmee je websites op betrouwbaarheid kunt toetsen. Suggestie: Webdetective. Noem een aantal sites voor je vak en beargumenteer waarom deze al dan niet betrouwbaar zijn. Ik kan leerlingen via een stappenplan informatie laten zoeken op het web en deze laten beoordelen op betrouwbaarheid en authenticiteit | |
De docent toont aan dat hij verantwoord kan omgaan met andermans (digitale) producten en op de hoogte is van de regels met betrekking tot plagiaat en plagiaatpreventie. | Geef aan de hand van een voorbeeld aan hoe je digitaal plagiaat kunt opsporen. Suggestie: Ephorus Je geeft aan welke digitale copyright modellen je kent en aan de hand van een voorbeeld laat je zien dat je deze kunt toepassen. Je gebruikt Kennisnet om op de hoogte te zijn wat scholen wel en niet mogen op gebied van auteursrecht en internet (Klik op de afbeelding om de publicatie te openen). | |
Kennismanagement | De docent toont aan dat hij creatief, kritisch en bewust kan omgaan met actuele media. | Ik laat zien hoe ik mezelf presenteer op diverse sociale en professionele netwerken Ik laat zien welke media ik gebruik om leerlingen, ouders en collega’s in en om de school te informeren |
De docent toont aan inzicht te hebben in de manier waarop de digitale wereld invloed heeft op de opvoeding van jongeren. | Ik kan laten zien hoe leerlingen communiceren en werken met technologie en internet | |
De docent toont aan dat hij voor leerlingen geschikte en betrouwbare digitale leerbronnen kan selecteren, passend bij hun leeftijd, sociaal- emotionele en morele ontwikkeling. | Noem een aantal gerenommeerde onderwijssites en laat zien hoe je de daar gevonden informatie toepast in je eigen onderwijs (Leraar24, Vives, Surf, Wikiwijs.) | |
De docent toont aan dat hij leerlingen bewust kan maken van de meerwaarde en risico’s van internetgebruik. | Laat zien hoe je de mogelijkheden en gevaren van internet voor leerlingen concreet maakt. Dat kan b.v. met het online Mediawijsheid ganzenbord spel | |
De docent toont aan dat hij zich bewust is van online pestgedrag en bekend is met de geldende protocollen. | Ik laat zien dat ik, indien van toepassing, digitaal pesten bespreekbaar maak, zodat er meer begrip ontstaat tussen pesters en kinderen die gepest worden | |
De docent toont aan dat hij zijn leerlingen bewust om kan laten gaan met de mogelijkheden van internet en sociale media ten behoeve van het eigen leren. | Geef een voorbeeld van samenwerkend leren via Social Media via b.v. MySchoolsNetwork, Facebook of Instagram Laat zien hoe je je onderwijs m.v.bv. Sociale Media ondersteunt of organiseert. Geef een voorbeeld van online COP’s waar voor jou interessante informatie in te winnen is (Pinterest, LinkedIn) |