Attitude


De docent leidt leerlingen op voor de kennissamenleving waarin ICT een belangrijke rol speelt. De docent is zich bewust van de invloed van ICT-innovaties in het onderwijs. Dit vraagt een open en flexibele houding van de docent welke gekenmerkt wordt door initiatief en leiderschap, probleemoplossend vermogen en zelfreflectie. Dit uit zich in een professionele houding waarin de docent zich voortdurend bijschoolt in toepassingen van ICT in het onderwijs. Zelfstandig en in samenwerking met collega’s en kennisinstellingen onderzoekt de docent de mogelijkheden en toepassingen van didactische inzet van technologie, en integreert deze op een duurzame wijze in zijn eigen leer- en onderwijscontext. Vervolgens evalueert hij deze toepassingen in zijn onderwijs en stuurt hij zo nodig bij.

 

Deze professionele beroepshouding t.a.v. ICT worden expliciet aangetoond op de pagina uitvoering.

 

Indicator Subindicatoren Suggesties
De docent is een lerende en innoverende professional. De docent toont aan dat hij een lerende professional is die zelfstandig, creatief en kritisch gebruik maakt van de (nieuwe-) mogelijkheden van ICT bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs. Je laat zien welke (online) kanalen je gebruikt om op de hoogte te blijven van je ICT kennis en vaardigheden. Je kunt voorbeelden laten zien van sites waar ICT toepassingen staan voor je eigen vak zoals bijvoorbeeld: Je laat zien dat je experimenteert met ICT. Maak bijvoorbeeld, als je dat nog niet gedaan hebt, een Kahoot of Mentimeter voor de intro van een les.
De docent toont aan dat hij beschikt over de overtuiging dat betekenisvol onderwijs vraagt om beargumenteerde inzet van ICT en is in staat om de verworvenheden en beperkingen van technologie te herkennen en te integreren in betekenisvol onderwijs. Je laat een zelfontworpen les zien waarin je laat zien dat je ICT inzet met een evaluatie hoe één en ander is gegaan en hoe eventuele verbeteringen plaats kunnen vinden.
De docent is een flexibele en adaptieve professional. De docent toont aan dat hij kan inspelen op onderwijskundige veranderingen en behoeften met betrekking tot het gebruik van ICT. Je kunt vanuit de literatuur onderbouwen waar de inzet van ICT meerwaarde heeft voor jouw leerlingen. Op Kennisnet zijn hierover interessante publicaties te vinden.
De docent toont aan dat hij initiatieven neemt in het gebruik van ICT om zo sociale- en crossculturele vaardigheden te bevorderen. Je laat een voorbeeld zien van een les waarin je leerlingen met ICT laat samenwerken in een online community aan de hand van een aantal regels. Een voorbeeld zijn de regels binnen MySchoolsNetwork.
De docent is een reflecterende en onderzoekende professional. De docent toont aan op methodische wijze ICT-gebruik te analyseren om zo systematisch verbeterpunten in zijn lespraktijk toe te passen en te beoordelen op effectiviteit. Je eigen ICT en didactiek portfolio is een mooi voorbeeld hiervan.
De docent toont aan dat hij zoekt naar (interdisciplinaire) samenwerking met collega’s die in een vergelijkbare situatie rondom ICT en onderwijs verkeren. Een online enquête onder collega’s over de inzet van ICT kan dit aantonen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met SurveyMonkey.
De docent is een samenwerkende professional. De docent toont aan dat hij opgedane ICT kennis en vaardigheden met andere docenten (binnen of buiten de school) kan delen om zo nieuwe kennis te construeren. Je laat zien in welke formele en informele netwerken je participeert waar het gaat om de inzet van ICT in het onderwijs. Je kunt hierbij denken aan een LinkedIn groep of een Pinterest Board.
De docent ondersteunt en motiveert collega’s en leerlingen in hun ICT ontwikkeling. Je laat zien hoe je collega’s helpt met het opzetten van leerpraktijken met behulp van ICT.