Module Vakdidactiek


- Titelblad
- Voorwoord
- Samenvatting
- Inleiding Aanleiding Context
- Kenmerken didacticus
- Hoofdstuk 1. Brede professionele basis
- Hoofdstuk 2 Vakinhoudelijk en vakdidactisch bekwaam
- Hoofdstuk 2.1 digitale geletterdheid
- Hoofdstuk 2.2 Vakdidactisch ontwerp onderbouwen
- Hoofdstuk 3 Professioneel profiel
- Hoofdstuk 4 Conclusie
- Bijlagen
- Vakdidactiek media
Module Vakdidactiek
Je schoolvak is voortdurend in beweging onder invloed van maatschappelijke veranderingen, onderzoek en ontwikkelingen op scholen. In deze module spelen actuele ontwikkelingen en inzichten in het onderwijs en de ontwikkeling van digitale didactiek dan ook een grote rol.
Een hele mooi inspiratiebron voor specifiek het vak natuurkunde is het handboek natuurkundedidactiek. Dit handboek heeft mij veel inspiratie opgeleverd en mij verder ontwikkeld in de exacte wetenschap.
Het onderwijs- en begeleidingsaanbod van de module Vakdidactiek is in periode 3 en 4. De lestijden zijn op woensdag (tussen 18.30 – 21.00 uur) in principe online en een aantal bijeenkomsten fysiek. De lessen worden aangeboden voor alle studenten binask.
De vakdidactische aspecten van de kennisbases biologie, natuurkunde, scheikunde èn de generieke kennisbasis zijn geordend in 10 themakaarten. De binask-studenten werken vanuit dit gemeenschappelijk vakdidactische kenniskader maar passen de vakdidactische aspecten toe in hun eigen (vak)context.
Om de opdracht vakdidactiek leraar Scheikunde en het portfolio digitale geletterdheid te kunnen afronden moet je een deel van de producten die je met behulp van de vakdidactische themakaarten ontwerpt uitvoeren en evalueren in een tweedegraads praktijkleren-situatie.
We raden je aan om deze module te gaan volgen als je in het onderwijs werkt en op die manier je praktijkleren zoveel mogelijk kunt verbinden aan de vakdidactische theorie.
Modulebeheerders:
Mirjam Venneker, René Streutker, Elise Penninga.
Toetsing: (opdrachten graag in één verslag aanbieden via de inleverknop in Blackboard; opdrachten ingeleverd voor de toetsweken worden in de toetsweken van elke periode beoordeeld)
T VMBO-T examen Scheikunde T2a; T4b
O Vakdidactiek leraar schekunde 4.7* Variabel
O Portfolio digitale geletterdheid 4.7* Variabel
T VMBO-T nask 1 en nask 2 examen (MV) T2b; T4a
>Inschrijven voor de VMBO-T examen scheikunde -toets via progress is verplicht.
Portfolio hoofdstukindeling:
De indeling is gemaakt op basis van de opbouw van de rubric vakdidactisch ontwerpen 2023-2024:
Inleiding (werkervaring, kwaliteiten, school, doelgroep, Wie ben jij in je rol als vakdidacticus)
Hoofdstuk 1. Brede professionele basis:
1.1 Onderzoekend vermogen
Je beschrijft je ontwerpcyclus en geeft bij elke stap van het proces weer wat je hebt gedaan.
1.2 Professionele samenwerking
Je beschrijft hoe je hebt samengewerkt met de collega's en medestudenten.
Hoofdstuk 2 Vakinhoudelijk en vakdidactisch bekwaam
2.1 Vakdidactisch ontwerpen
2.1.1 >themakaart> leerprocessen lesopbouw en toetsing,
2.1.2.Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek
2.1.3 digitale geletterdheid
Je beschrijft per themakaart waar je de (dikgedrukte) concepten van de themakaarten hebt toegepast in je lessenserie, op basis van welke theorie en je visie op onderwijs en je verwijst naar kenmerkende onderdelen van je lessenserie waar het zichtbaar wordt.
conclusie per themakaart: beantwoord de volgende vragen: In hoeverre was het effectief en heb je bereikt wat je beoogde? In hoeverre was het activerend en heeft het de leerlingen tot denken aangezet? In hoeverre heeft het leerproces van de leerlingen ondersteund?
2.2 Vakdidactisch ontwerp onderbouwen
2.2.1 Socioscientific issues,
2.2.2 Natuurwetenschappelijke denk- en werkwijzen,
2.2.3 Practicum didactiek en begripsontwikkeling.
2.2.4 Digitale geletterdheid
2.2.5. Doorlopende leerlijn en samenhang met andere vakken
Je beschrijft per themakaart waar je de (dikgedrukte) concepten van de themakaarten hebt toegepast in je lessenserie, op basis van welke theorie en je visie op onderwijs en je verwijst naar kenmerkende onderdelen van je lessenserie waar het zichtbaar wordt.
conclusie per themakaart: beantwoord de volgende vragen: In hoeverre was het effectief en heb je bereikt wat je beoogde? In hoeverre was het activerend en heeft het de leerlingen tot denken aangezet? In hoeverre heeft het het leerproces van de leerlingen ondersteund?
Hoofdstuk 3 Professioneel profiel
3.1 Visie op vakdidactiek (aard, nut en noodzaak van natuurwetenschappen)
Je beschrijft de visie en missie van de school en wat jou daarin wel en iet aanspreekt. Je geeft je visie op natuurwetenschappen.
3.2 Verbinding visie aan literatuur en praktijk (aard, nut en noodzaak van natuurwetenschappen)
Je beschrijft een aantal exemplarische voorbeelden van leeractiviteiten waaruit je visie op onderwijs blijkt.
3.3 Professionele identiteit (themakaart persoonlijke en professionele ontwikkeling)
Je beschrijft je vakdidactische leerdoelen smart en reflecteert op het resultaat dat je hebt bereikt per leerdoel.
Hoofdstuk 4 Conclusie
Je trekt per criterium van de rubric een conclusie over war je staat in je ontwikkeling als vakdidacticus. Je tekst kan beknopt zijn waarbij je verwijst naar de bijlage 5 van de zelfbeoordeling en de peerbeoordeling.
Hier staan in principe ten minste alle aangedragen vakdidactische bronnen
Bijlage 1 Lessenserie/ leeractiviteiten waar aandacht is voor een socioscientific issue (ssi)/ sustanable development goals (sdg). Liefst met uitgewerkt leerlingmateriaal
Bijlage 2 formatieve of summatieve toets
Bijlage 3 Video 1 en video 2 in de rol als vakdidacticus, inclusief observaties en reflecties
Bijlage 4 DBE cyclus wat heb je gedaan in elke fase vaj je lesontwerp?
Bijlage 5 zelfbeooordeling en peerbeoordeling
evt. Bijlage 6 practicum (als deze niet in je lessenserie voorkomt)
evt. Bijlage7 digitaal leerarrangement (als deze niet in je lessenserie voorkomt)
evt. Bijlage 8 product voor mediawijsheid (als deze niet in je lessenserie voorkomt)
evt. overige bijlagen van losse leeractiviteiten (als deze niet in je lessenserie voorkomt)