Het beschrijven van de verschillende rollen en het balanceren tussen de verschillende taken binnen de verschillende rollen is niet gemakkelijk.
Het benoemen van deze rollen is eenvoudig. Het beschrijven van die taken niet.
Vanuit de PDG is mij geleerd hier heel gestructureerd mee om te gaan. Dit was eenvoudig te bereiken doordat ik toendertijd nog in de fase van onbewust bekwame docent zat. Met mijn persoonlijkheid (lees: naief en impulsief) kon ik hier gemakkelijk mee omgaan. Iedere leerstap was een stap erbij. Niet persé voorwaarts of achterwaarts, maar gewoon een volgende stap.
Daarnaast kon ik iedere stap in een veilige omgeving toepassen. Iedere week gaf ik voldoende lessen om uit te proberen wat bij mij paste. Ik doel nu vooral even op het pedagogische deel van de opleiding. Het uitvoeren en uitproberen werd ook vereenvoudigd vanwege het feit dat ik over het algemeen maar een paar klassen had. En soms maar één klas voor 200 uur achter elkaar. De dynamiek en relaties worden intenser, wat mij erg goed past.
Waar ik nu meer moeite mee heb, is dat deze opleiding vooral gericht is op het voortgezet onderwijs. En ik geef les in het volwassen mbo onderwijs. De leerstappen zijn voor mij niet eenvoudig te vertalen naar de klassen die ik nu heb. Geen kinderen, maar volwassenen.
Dit zorgt ervoor dat mijn natuurlijk leerproces een andere manier van werkend eist. Dit kost tijd en energie.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat ik mijn verschillende rollen ken, maar op zoek ben naar de taken binnen de rollen. Hierdoor ben ik meer aan het balanceren en zoeken naar evenwicht wat ik tijdens de PDG opleiding niet had.

Reactie plaatsen
Reacties