Ter afronding, de laatste fase, van de module vakdidactiek heb ik mijn lijnmanager LTZ2OC (TD) E.G. (Lisa) de Waal, BSc Hoofd Opleidingseenheid Initiële Opleidingen KMTO gevraagd mijn portfolio te beoordelen aan de hand van de rubriek en hier peerfeedback op te geven.
Peerfeedback door :
LTZ2OC (TD) E.G. (Lisa) de Waal, BSc
Hoofd Opleidingseenheid Initiële Opleidingen
Criteria | Sub criteria | Aangetoond: |
---|---|---|
Brede professionele basis | Onderzoekend vermogen | Want: Robert houdt in de onderwerpen en lessen rekening met de onderwerpen waar de leerling (jonge militair) in het werkveld mee te maken gaat krijgen. Hij doet daarvoor navraag bij verschillende afdelingen binnen onze school en op de vloot. Daarnaast vraagt hij aan leerlingen die weer terug komen voor andere opleidingen om feedback wat hij vervolgens kan toepassen om zijn lessen zo actueel mogelijk te houden. |
Brede professionele basis | Professionele samenwerking | Want: Robert overlegt regelmatig met docenten en collega’s op onze school om een goed beeld te vormen van overeenkomsten en verschillen. Om de brug tussen defensie en de burgermaatschappij te slaan werkt hij nauw samen met militaire instructeurs. Daarnaast toetst hij ook regelmatig zijn bevindingen aan medestudenten en collega’s buiten de Koninklijke Marine. |
Vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheid | Vakdidactisch ontwerpen | Want: Robert houdt zich naast het ontwikkelen van nieuwe lessen ook bezig met het herzien van bestaande lessen. Veel lessen zijn al jaren onveranderd en hebben ontwikkeling nodig om beter aan te sluiten aan de digitale wereld van onze leerlingen. Naast het ontwikkelen en herzien van lessen werkt hij ook mee aan het ontwerpen van opdrachten die aansluiten op de huidige digitale maatschappij. Door moderne digitale technieken toe te passen in de lessen en in opdrachten zijn de leerlingen meer gemotiveerd, ze voelen zich meer in verbinding met de opleiding. |
Vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheid | Ontwerp vakdidactisch onderbouwen | Want: Robert startte in een tijd waarin we snel aanpassingen moesten doen aan het onderwijs, maar hij had vrijwel geen begeleiding. Door de komst van covid leken er veel onmogelijkheden te ontstaan op het gebied van lesgeven maar Robert probeerde juist vanuit de onmogelijkheden de mogelijkheden te zien. Hij moest snel schakelen en ontwikkelen en heeft dat op een constructieve manier gedaan. Door zijn duidelijke onderbouwing voor bepaalde keuzes konden sommige van zijn werkvormen ook worden doorgezet naar andere vakken waardoor collega’s ook op weg werden geholpen om hun lessen voort te zetten. |
Professioneel profiel | Visie op vakdidactiek | Want: Robert kijkt graag vanuit een andere visie naar het onderwijs. Onderling noemen we dit ook wel een ‘academische visie’. Naast de aangereikte methodes en informatie zoekt hij een laag dieper, soms zelfs filosofisch of psychologisch. Het onderwijs binnen onze school lijkt op veel vlakken vastgeroest te zitten maar door Roberts ‘academische visie’ weet hij collega’s te enthousiasmeren om nieuwe lesmethodes te omarmen of in elk geval uit te proberen. Hij weet duidelijk te motiveren waarom iets wel of niet goed zou werken en creëert daarmee draagvlak om iets nieuws te proberen. |
Professioneel profiel | Verbinding visie aan literatuur en praktijk | Want: Voor de ‘academische visie’ is onderzoek nodig en doordat Robert kijkt naar wat er in die diepere laag (filosofisch/psychologisch) speelt kan hij deze bevindingen toepassen om leerlingen gemotiveerd in de les te krijgen. De lessen worden hierdoor zo ingericht dat de leerling intrinsiek gemotiveerd wordt en dit in combinatie met persoonlijke praktijkvoorbeelden die raken aan de praktijk die leerlingen aan boord van de marineschepen gaan ervaren weet Robert de leerling te boeien. |
Professioneel profiel | Professionele identiteit | Want: Robert luistert naar de wensen van leerlingen en opmerkingen van (militaire) collega’s. Hij vraagt om feedback en gaat hier actief mee aan de slag. Ook hier komt zijn academische visie terug: hij zal altijd op zoek gaan naar de diepere laag en bij zichzelf te rade gaan waarom bepaalde vragen worden gesteld en hoe hij duidelijkheid kan scheppen. |
Reactie plaatsen
Reacties