Afgelopen dinsdag was er (gelukkig) weer een bijeenkomst. Dit keer was niet iedereen aanwezig ivm milde klachten. De school biedt voldoende ruimte om op gepaste afstand les te krijgen. Zolang wij als studenten ons aan de regels houden moeten we dit met z'n allen kunnen volhouden!
We begonnen met de COL. Hierbij zijn we ingegaan op de actualiteit en specifiek het volgende:

De gesprekken waren erg interessant. Het leek meer op een maatschappelijke discussie dan dat we met z'n allen ons verboden voelden omdat het specifiek een leraar betrof. Dit soort gesprekken zijn belangrijk om te voeren, maar we moeten oppassen niet tegenover elkaar te staan.
In we werkplaats zijn we bezig geweest met het verbinden van ervaringen aan bronnen en leeruitkomsten. We mochten ons 3 minuten voorbereiden door een mini presentatie te maken. Persoonlijk vond ik dit veel te kort omdat ik mij in die drie minuten en moest inlezen en moest voor bereiden en moest uitvoeren. Maar ik had wel wat! En wat je er ook van kon vinden, er stond wel wat: een mindmap!

Bij het didactisch practicum moesten we een korte activiteit verzorgen voor de groep die niet langer dan 10 minuten mocht duren. Deze opdracht was niet bij iedereen bekend. Dus de ene helft die het wel klaar had staan ging het vandaag doen en de rest (ja, ik ook...) moet iets volgende week doen.
Heel erg interessant hoe en wat de mensen het uitvoerden. Ik denk dat het ook een les 'voor de klas' staan was. Het bleek toch wel dat er een aantal behoorlijk nerveus waren. En dat ondanks een goede voorbereiding! De ene persoon was zichtbaar nerveus, meer dan de andere. Ik vond het erg leerzaam! Vooral omdat we daarna 3 positieve punten moesten opnoemen, alleen de tops!. En de uitvoerder zelf ook! Ik vond het erg goed om er bewust van te zijn iets positiefs te benoemen terwijl je misschien die persoon helemaal wil afbranden het het helemaal niets vond! Dat laatste had ik niet, is om iets te verduidelijken!
Enfin, ik vond dit heel erg leerzaam! De meesten hadden een 'direct instructie'. Ik wil graag dit onderstaande YouTube filmpje laten zien hier een directe instructie hopeloos fout kan gaan!!
En als laatste hadden we een soort van gastcollege van Martie Slooter, de schrijfster van het boek 'de 6 rollen van de docent'. Opnieuw heel erg interessant! Martie was voornamelijk bezig met de rol van presentator en hoe je dit zichtbaar maakt en uitvoert. Voor mij interessant omdat deze rol in mijn werk bij het KMTO nauwelijks uitgevoerd wordt. Als ik het goed aanvoel zijn is onze rol van presentator meer de rol van gastheer-light. Het tonen van leiderschap heb ik zelf nog niet hoeven laten zien. Er is een natuurlijke hiërarchie binnen defensie en die maakt het dat je geen leiderschap hoef te tonen, het respect is er al.