Vandaag zijn we bezig geweest met de rol van didacticus. Maar een aantal van ons hadden de vorige opdracht nog niet uitgevoerd, namelijk de directe instructie.
Ik was een van degene die deze opdracht nog moest uitvoeren. Aan de ene kant wilde ik het mezelf niet al te moeilijk maken, maar aan de andere kant wilde ik ook dicht bij mijn eigen lesstof blijven. Maar hoe kon ik dat bereiken? Door mezelf te verplaatsen in een leerling die nog nooit van het doppler effect gehoord had, maar er wel mee te maken heeft of heeft gehad. En hoe kan ik dit beter laten zien dan te laten horen wat het doppler effect is? Door een youtube video te laten horen van een voorbij razende trein. Iedereen kent dit effect wel van geluid wat een lagere toon heeft als de trein op je afkomt en een hogere toon heeft als de trein van je afgaat; het doppler effect.
En dit liet ik mijn publiek uitrekenen aan de hand van een flitsfoto van mijzelf waarbij ik de maximum snelheid had overtreden. Ja, deze foto kent iedereen wel... Uiteraard kun je dit stukje HF techniek en natuurkunde niet in 10 minuten uitleggen, maar je kunt het publiek wel sturen naar het antwoord waardoor men een idee krijgt hoe een snelheids overtreding gemeten wordt.
Al met al een hele leuke dag met enorm positieve reacties!


Bovenstaade foto's de toets en feedback van mijn publiek.
Reactie plaatsen
Reacties