Opleiding halverwege.

Gepubliceerd op 15 januari 2021 om 12:19

Afgelopen dinsdag een intervisie gehad met de opleidingscoach en mede-studenten. Heel erg interessant en belangrijk. Vooraf had ik een paar vragen die ik beantwoord wilde hebben om verder te gaan met de opleiding. En een daarvan was hoe ik de kwaliteit en niveau van mij les op peil kan houden en uiteraard ook bewaken.

Hier kwam uit dat we dus halverwege de opleiding zijn en van onbewust doceren naar meer bewust doceren. En een gevolg van het bewust worden van onze rollen van de docent is dat we inderdaad deze vragen gaan stellen. En dat we de komende twee bijeenkomsten gaan gebruiken om (toevallig) hier antwoorden op te krijgen en de tools gaan bezitten om dit binnen onze lessen te gebruiken, nl de taxonomieën. Ik kijk hier heel erg naar uit.

Waarom kijk ik hier naar uit? Niet alleen om verder met mijn opleiding te komen, maar ook omdat ik merk dat ik er aan toe ben om bewuster mijn vak uit te voeren. Ik verwacht van mezelf dat ruk mijn doelen die ik in mijn Plan van Aanpak beschreven heb ga bereiken door er dieper op in te gaan, bewuster dus. Daarnaast merk ik dat binnen onze organisatie ik naast het lesgeven ook andere taken heb waaronder les-ontwikkeling, leerling overleg, contact met collega’s en afstemming van lesstop en uren. Taken die ik niet alleen in de rol van docent moet uitvoeren, maar ook als clusterhoofd (teamleider).

Door die extra rollen naast de 6 van de docent merk ik nu dat ik steeds bewuster wordt wat de gevolgen zijn van mijn werkzaamheden en uitvoeringen.

Dit geeft weer een reactie op mijn opleiding leercurve. Die is snel stijgend. Ik moet mezelf afremmen om ervoor te zorgen dat ik voldoende tijd neem voor reflectie en aanpassen in mijn werken en opleiden. Ja inderdaad bewust wording van mijn verschillende rollen binnen de organisatie.

Dat gezegd hebbende, moet ik (en dat ga ik dus ook doen) nu verdieping op gaan zoeken in mijn portfolio. Denk aan het verbinden van mijn rollen aan bijvoorbeeld literatuur. Het meer gebruik maken van modellen en het gespecificeerde beschrijven van mijn beroepsproducten. Eerder had ik al beschreven dat ik op een fictieve manier schrijf, dit wil ik meer gaan onderbouwen in de tekst. Een uitdaging, die ik graag van mezelf aanneem.

Terugkijkend op het besef dat we halverwege de opleiding zijn, zie ik bij mezelf een enorme groei. Niet alleen in kennis en uitvoering, maar zeker ook in motivatie! Die groeit evenredig mee met de opleiding.

Afgelopen week heb ik (kom het woord weer..) bewust een les uitgevoerd die door mezelf gereflecteerd teruggekeken op de les hiervoor aangepast is. Hoe dit is gegaan lezen jullie op de pagina van dit beroepsproduct.

Fijn weekend!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.