Escalatieladder

Gepubliceerd op 23 september 2021 om 13:53

Laat ik toch een stuk vergeten te publiceren...

In een werkgroep (Danny Persoon en José de With) hebben we op 15 december 2020 samengewerkt aan een escalatie-ladder. De opdracht was om samen de stappen te beschrijven. We kwamen op onderstaande stappen:

 

Escalatieladder:

Stap 1: Bewust negeren (maar je hebt het wel gezien)

Stap 2: Leerling aankijken en ondertussen doorgaan met de les

Stap 3: Leerling aankijken en les even stopzetten

Stap 4: Naam noemen en ondertussen doorgaan met de les

Stap 5: Naam noemen en ik - boodschap geven. De leerling die stoort bij de naam noemen en zeggen wat voor gedrag hij vertoont en dat ik het vervelend vind.

Stap 6: Alleen zijn naam noemen en oog contact maken.

Stap 7: Naam noemen en waarschuwen. waarschuwing geven en aangeven dat je al 2 keer zijn/haar naam had moeten noemen.

Stap 8: De leerling op een andere plek zetten zodat hij/zij alleen zit.

Stap 9: Leerling verplaatsen in de les

Stap 10: De leerling blijft na de les even zitten en ik ga een gesprek met hem voeren.

Stap 11: Leerling straf geven

Stap 12: Als de leerling in de volgende lessen hetzelfde gedrag vertoont word de leerling uit de klas verwijderd en word stap 7 vervangen door stap 13.

Stap 13: Leerling eruit sturen

Stap 14: Gesprek met mentor of teamleider

Stap 15: schorsen

 

 

Wat vooral interessant is om te onderzoeken hoeveel stappen noodzakelijk zijn  om te beschrijven, waarbij ik zelf tot de conclusie gekomen ben dat het belangrijk is om liever meer dan minder stappen te beschrijven. Het is ook makkelijker om meer dan minder stappen te bedenken. Het gevolg hiervan is, dat je makkelijker om kan gaan met verschillende situaties en je kunt stappen overslaan.

Vooralsnog heb ik dit niet hoeven toe te passen in de praktijk.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.