Route
'De zij-instromer in het mbo die deelneemt aan het PDG traject heeft qua leerroute de mogelijkheid om via meerdere wegen zijn studie te volgen. Immers iedereen heeft eigen leervoorkeuren en leerbehoeftes met daarin zijn eigen ontwikkelingsvragen. Om een duidelijk beeld te krijgen van de verschillende routes zijn hieronder drie verschillende routes omschreven die verschillende paden volgen, de PDG-deelnemer kan zich in een van deze routes herkennen.'
Voor mijn traject heb ik in overleg met mijn praktijkcoach gekozen voor Route B:
"Is de deelnemer die de zes taken van de mbo docent wil ontwikkelen door middel van een semi-vaste route. Hij volgt de workshops die aangeboden worden of de zelfsturende opdrachten daar waar ze zijn kennis en ervaring verrijken, hij werkt en leert in de praktijk en in de leergroep/werkplaats verbindt hij de theorie aan de praktijk. Hij laat zien een onderzoekende houding te ontwikkelen die hem in staat stellen aan te tonen dat hij een kritische, reflectieve professional is, door middel van deels vaste en keuze beroepsproducten. Hij toont zich opmerkzaam, nieuwsgierig, bedachtzaam en kritisch. Hierbij kan hij kiezen voor voorgeschreven opdrachten of hij kiest voor zelf geformuleerde opdrachten waarbij de eigen leervragen uit de praktijk centraal staan.
-
Ontwikkelingsplan tot mbo docent: hierin laat hij zien wat zijn of haar drijfveren zijn, waar hij de focus wil leggen en hoe hij handelen verbindt aan bronnen (literatuur en andere publicaties) en praktijkdeskundigen.
-
In beeld: hierbij analyseert hij beelden van zijn handelen als mbo docent.
-
Aan de slag: hierbij ontwikkelt hij samen met mede studenten een workshop en voert deze uit.
-
Keuze 2 en 3: hierbij laat hij aan de hand van een zelf ontworpen praktijkopdracht zien dat hij de taken van de mbo docent beheerst.
-
De diepte in: hierbij laat hij zien een onderzoekende houding te hebben door middel van het uitvoeren van een praktijkonderzoek, vakdidactisch ontwerp onderzoek of participatief onderzoek.
-
In digitale vorm: hierbij laat hij zien welke visie op ICT didactiek hij heeft en hoe hij ICT didactiek toepast in zijn lessen."