Introductie en valideren
Tja, hoe is de eerste week gegaan. Snel. Denk ik. Momenteel vind ik het lastig om helaas terug te kijken op de eerste lesdag. Vooral veelinformatie over de opleiding en valuaties. DE hele ochtend zijn we hiermee bezig gegaan.
De middag was les. En zoals ik al eerder schreef, gaan de docenten er vanuit dat je bepaalde voorkennis hebt. Voor mij is het vak natuurkunde goed te volgen. Ik herken veel (ook omdat mijn kinderen alle drie de afgelopen jaren examen natuurkunde gedaan hebben en ik hun heb mogen helpen met examentraining). Scheikunde daarentegen was even pffff. Diepte kennis ophalen!

Waar we ook mee bezig zijn geweest is de validatie van de verschillende modules. Zoals op het plaatje hierboven laat zien zijn er verschillende modules en die moeten allemaal behaald worden.
Met mijn HTS diploma en afgeronde PDG ga ik vrijstelling krijgen voor een aantal van deze modules.
Maar dat is nog niet zo eenvoudig zoals ik gemerkt heb. Mijn HTS diploma is zo oud, dat het niet eens geregistreerd staat in DUO! Maar gelukkig heb ik het wel kunnen laten registreren. Dit diploma is een combinatie van de Hoger Zeevaart School en de HTS-A Elektrotechniek.
En de PDG, ondanks behaald bij NHL Stenden staat ook niet geregistreerd bij DUO. Ik heb dus alle diploma's een kopie van moeten laten maken en laten afstempelen door het examen bureau van NHL Stenden. Via een online formulier met een vragenlijst waar ik validatie voor vraag opgestuurd naar de examencommissie die zich gaan buigen over het wel of niet valideren van mijn vooropleidingen. OOB, Pedagogiek en Keuze zal ik wel validatie voor krijgen net als een maatwerk validatie voor mijn vakgebied.
Dit kost energie en dus neemt het ruimte in mijn hoofd in beslag. Ik merkte achteraf dat ik moeite had met de onderdelen die ik lastig vind, scheikunde. Dit nam ik niet goed op.
En ik merkte dat ik mijn spullen niet op orde had. Ik had een bepaalde verwachting wat ik prettig vond om aan schoolspullen te hebben, maar dat klopte niet met wat ik ervaarde. Vooral het niet scheiden van het vak natuurkunde en scheikunde in schriften leverde mij problemen op met het op orde krijgen van mijn papierwerk.
Dit heb ik de dagen daarna op mijn werk in alle rust in een afgelopen lokaal beter gemaakt door er eerst over na te denken hoe ik mij niet senang voelde en hoe ik dit kon verbeteren. Ik beschrijf dit proces in de komende blogpost.
Als laatste iets heel positiefs, waar ik de eerste bijeenkomsten van de PDG last had van energie tekort, had ik dit niet na deze eerste lesdag. Ik vond met name de vakgerichte lessen enorm inspirerend, hoe moeilijk ik het ook vond bij de les te blijven, leverde dit juist wel energie op!
Reactie plaatsen
Reacties