De Pedagoog?
Afgelopen dinsdag een zeer bijzondere bijeenkomst gehad. Het was namelijk niet zeker of en hoe in welke vorm we les zouden krijgen ivm corona. Met name of we daadwerkelijk fysiek les konden krijgen. Onderling in onze werkgroep hadden we al contact met elkaar wie naar Leeuwarden zou afreizen.
Aangezien we met een nieuw onderwerp zouden beginnen, de pedagoog, wilde ik er zeker bij zijn. De afgelopen maanden hebben we laten zien dat we erg goed onderling afstand konden bewaren. Maar de nieuwe maatregelen (geen fysiek onderwijs) van de overheid zouden een dag laten ingaan en de vraag was dus of we wel of niet die ene dag (!) nog naar school konden gaan.
Gelukkig had de school besloten toch die dag ons naar school te latengaan. Op school leek het erop dat er veel niet aanwezig zouden zijn. En dat was ook ook zo. Ik schat in dat we ongeveer met de helft aanwezig waren en de andere helft online. Ik vond dat wel fijn, minder druk en minder ruis tijdens de les.
Wat voor pedagoog ben ik?
Bovenste vraag was een vraag die we onszelf moesten stellen aan de hand van een aantal kaarten die we op volgorde van belangrijkheid moesten klaarleggen. En daarna in onze werkgroep bespreken. Het leuke aan dit spel was dat hoe je jezelf zag anders werd, naar mate je steeds meer naar de beweeg redenen van anderen luisterde. Je merkt heel sterk dat je jezelf ziet in een beperkte omgeving en in een afgeschaald denkpatroon. Vooral door naar anderen te luisteren ging ik mijn pedagogische volgorde aanpassen aan hoe ik mijn inzicht verruimde.
Hieronder staan mijn initiele volgorde:

Je kan je afvragen of ik een pedagoog ben. Ik heb geleerd dat het antwoord altijd ja is. De manier verschilt. Er zijn veel factoren die belangrijk zijn om de pedagoog in jezelf te vinden. Het gaat erom dat je alle aspecten van de pedagoog ergens op een gegeven moment gebruikt om je leerlingen te helpen. En dat verschilt heel erg per school, per klas, per leerling en uiteraard jijzelf.
Wat ik daarnaast geleerd heb is vooral dicht bij jezelf te blijven en constand de dynamiek te lezen om de kaarten in de juiste volgorde te plaatsen.
Reactie plaatsen
Reacties