Einde eerste jaar

Gepubliceerd op 15 juni 2021 om 09:17

Het eerste jaar zit er bijna op. We hebben nog 1 halve bijeenkomst. Gevoelsmatig was het eerste jaar na de workshop al klaar. Het was een ontlading dat dit beroepsproduct met goede resultaten was afgerond. Zelf merkte ik dat het veel energie had gekost om daar te komen. De week erna was ik behoorlijk op. Had ook te maken met het eindexamen van mijn dochter, zij deed eindexamen en dat leverde bij ons ouders meer stress dan bij haar zelf! En ze is geslaagd!!! Vlag hangt al dagen uit. Die laten we nog even hangen.


Maar goed, we hebben nog een halve bijeenkomst. Deze en de afgelopen bijeenkomst waren en zijn vooral een voorbereiding op het scriptie onderzoek ‘de diepte in’. Hiermee moeten we diepte onderzoek doen op onze school. Dit product maakt het dat de opleiding het bachelor niveau krijgt. Ik hou hier wel van! Onderzoek doen en schrijven!!


Mijn onderwerp lag al een half jaar vast, maar ik kon hier nog niets mee doen. Ik moest wat geduld zoeken om hier pas mee aan de slag te gaan waneer we het groene licht van de opleiders zouden krijgen. En dat is nu dus!


Ik ga mijn onderwerp uitdiepen en een plan van aanpak schrijven. Dit laten beoordelen en inleveren.


Vorige bijeenkomst moesten we in een brainstorm sessie onze school beoordelen waar ik/wij knelpunten zien waaraan IK wil gaan werken. Vaak denk je hier niet aan omdat je al genoeg tijd aan je klassen en lessen besteed. Aangezien ik vorig jaar promotie heb gekregen en als clusterhoofd van krijg je direct te maken met collega’s onderwijs ontwikkeling en knelpunten. Hierdoor zag ik een concreet vraagstuk om dit beroepsproduct in te vullen.


Initieel heb ik onderstaand stukje tekst beschreven. Dit ga ik in detail verder verwerken tot een meer concreet en duidelijker doel. Aan de hand hiervan schrijf ik het PvA:

 

 

Momenteel ben ik dit beroepsproduct De Diepte In aan het onderzoeken. In overleg met mijn coaches wil ik het Praktijkonderzoek doen:

 

Praktijkonderzoek

Eigen onderwijspraktijk op systematische wijze onder de loep nemen, in interactie met de omgeving. In praktijkonderzoek leg je verbindingen tussen de theorie en praktijk om in ontwikkeling te blijven. Praktijkonderzoek is verbonden aan de primaire processen van de onderwijspraktijk.

 

Hierin wil ik onderzoeken of ‘mijn’ eigen huidige onderwijspraktijk (ik geef deels elektronica praktijk onderwijs) nog wel relevant is voor het vervolg onderwijs en of het nut heeft voor het uitstroom profiel binnen de Koninklijke Marine.

 

Waarbij de volgende deelvragen gesteld worden:

  • Wat heeft de leerling aan de huidige lesstof?
  • Wat is de bestaande kennis van de docenten ten opzichte van de praktijk (aan boord)?
  • Wat is de aansluiting van de lesstof en dit vak bij andere (vervolg)vakken binnen het KMTO?
  • Heeft dit vak in de huidige vorm en inhoud nog relevantie ten opzichte vanuit de praktijk?

 

Probleemstelling:

  • In hoeverre is het onderwijzen van elektronica op component niveau i.p.v. functionaliteit niveau nog wel relevant?

 

Doelstelling:

  • Onderzoeken of de theorie ondersteunend moet worden aan de praktijk i.p.v. andersom.
  • Onderzoeken of er meer (meet)techniek lesgegeven moet worden op functionaliteit niveau i.p.v. component niveau.

 

Verkennen:

  • Interviewen van leerlingen (huidige kennis en interesse).
  • Interviewen van docenten (hun ervaring en mening)
  • Interviewen van mensen die aan boord werkzaam zijn en in feite uitvoerende groep zijn.
  • Bovenstaande uitkomsten spiegelen aan praktijk vs. opleiding en literatuur.

 

Uitwerking:

  • Beschrijven van dit proces in een concept voorstel.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.