Aangezien ik een nieuwe klas die ochtend had, vroeg ik mijn gasten of ze erbij wilde zijn. Ik doe altijd een introductie les van ongeveer twee uur om een basis te leggen voor de intensieve 25 weken die ik ze heb. Deze basis is ontzettend belangrijk om de groep dynamiek te leren kennen (via het model van Tuckman). Ik krijg de groep direct nadat zij uit de EMV (Eerste Militaire Vorming) gekomen zijn. Door de EMV is er al een groepsvorming ontstaan en hier moet ik wat mee doen. Soms zitten ze in een flow en soms is de groep nog niet gevormd. Ik vind het ontzettend leuk om hiermee bezig te zijn.
Om de groep te leren kennen vertel ik veel in korte tijd over mijzelf. Het zijn vaak alpha mannen en vrouwen, dan is het fijn om al gelijk oven de klas te staan. Niet dat ze tegen mij op moeten kijken, maar wel dat ze het gevoel hebben dat ik ook een van hun ben geweest. Net genoeg zeg maar.
Daarna wil ik wat van hun weten. Dingen die de groep al weet, maar ik nog niet, naam, afkomst (woonplaats oid) sport, vooropleiding etc. En (dit is het leukste en belangrijkste) ik wil dat ze iets vertellen over iets van hunzelf wat niemand weet. Door gebruik te maken van Nearpod is dit heel mooi zichtbaar te krijgen via smartphone en beamer.
Je krijgt de meest uiteenlopende leuke, ontroerende, fantastische, verdrietige verhalen en heel soms ook verhalen waar je iets mee moet doen als je verwacht dat deze leerling zorg nodig heeft.
Deze verhalen gebruik ik later tijdens mijn lessen om een verbinding te leggen tussen iets persoonlijks en bijvoorbeeld elektronica oid. Dit kan wel eens helpen om sommige leerlingen in de leerstand te krijgen.

Na deze kennismaking les ik aan de hand van Prezi uit waar dit vak over gaat. Afgelopen week was dat Elektronica, maar dat kan ook radar techniek of een ander vak zijn. Tijdens deze presentatie vertel ik mijn doelen uit, maar ook de doelen die ik gesteld heb voor de 25 weken les bij mij en hoe wij dit samen gaan bereiken. Hierbij maak ik gebruik van de taxonomie van Romiszowksi en dan specifiek 4 woorden die daadwerkelijk iedere les bij mij terugkomen.

Ongeveer twee uur ben ik hiermee bezig. Waarom twee uur? Tja, ik hou van verhalen vertellen en zolang de leerlingen voldoende aandacht kunnen vasthouden zodat ik mijn ei kwijt kan en zij gemotiveerd zijn om mijn lessen te volgen, doe ik het goed. Daarnaast heb ik gemerkt dat die twee uur een prima bandbreedte is voor mijn verhaal en hun aandacht. En als ik het anders moet uitleggen, de meeste films waren vroeger ongeveer 90-110 minuten lang. Netflix maakt film zonder al te diepe inhoud van 97 minuten en Fils met wat meer diepte en inhoud duren ongeveer 110-130 minuten. Ik wil inhoud meegeven en dat is twee uur erg goed. Misschien ben ik wel een uitvoerende scriptschrijver, toch die verhalen verteller die ik altijd al had willen zijn. Mijn vrouw zegt dat ik graag naar mijzelf luister….
Reactie plaatsen
Reacties